Met de komst van de zomer zijn de warme nachten ook weer terug. Dit betekent dat de winterdekbedden weer ingewisseld kunnen worden voor de zomerdekbedden. Verschillende soorten dekbedden zorgen ervoor dat jij de ideale slaaptemperatuur hebt. De ideale temperatuur om in te slapen ligt rond de 18 graden. In de zomer lijkt het soms wel of je ergens in een zonnige woestijn ligt. Dit is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor je nachtrust.

 

Warmte

Wanneer je het warm hebt, kom je vaak lastig in slaap. Wanneer je in een ruimte slaapt waar de gemiddelde temperatuur tussen de 17 en 18 graden is slaap je het beste. Ook zorgt deze temperatuur ervoor dat je sneller en vaster slaapt. In de zomer is dit natuurlijk moeilijk vol te houden. De warmte gaat in de muren zitten en het wordt steeds moeilijker om je kamer effectief te koelen. Je komt moeilijk in slaap, je ligt maar te draaien, steeds meer kleren uit te trekken om maar af te koelen en je hebt de deken ook al aan de kant gegooid. Toch is het klam en zweterig waardoor je nachtrust negatief beïnvloed wordt.

 

Verkoeling

Verkoeling in de zomer is belangrijk. Je kunt er voor kiezen om een airconditioning te laten installeren in huis of om je slaapkamer goed te isoleren. Is dit de ideale oplossing? Een groot nadeel van een airconditioning installatie is dat het een grote uitgave is, daarnaast maakt het apparaat veel geluid. Dit geluid kan er weer voor zorgen dat je lastiger in slaap valt.Wanneer je een airco niet onderhoudt kunnen er ook bacteriën in gaan zitten waardoor je de hele zomer last kunt hebben van verkoudheid.

 

Handige tips

Een aantal handige tips die je kunt gebruiken voor een betere nachtrust in de zomer worden hieronder uitgelegd.
Wanneer je opstaat laat het bed dan onopgemaakt liggen, of sla het dekbed helemaal open. Als je slaapt transpireer je namelijk. Dit vocht wordt opgenomen door je dekbed en door je hoeslaken en matras. Wanneer je het bed helemaal opmaakt, kan het vocht moeilijker verdampen. Als je het dekbed open slaat kan je matras de hele dag luchten.

Het hoeslaken neemt vaak nog het meeste vocht op. Je matras kan daarom wat klam aanvoelen als het warm begint te worden. Probeer eens op katoenen hoeslakens te gebruiken. Deze zijn beter op te gebruiken als je met slapen wat meer transpireert. Mocht dit nog niet werken dan kan je proberen om twee katoenen hoeslakens over elkaar heen te doen. Dit zorgt voor extra afstand tussen het matras en je lichaam. Ook nemen twee lagen meer vocht op dan één laag waardoor het klamme gevoel minder kan worden.

 

Veel mensen nemen een verkoelende douche op een warme avond. Het is echter beter om dit niet te doen. Wanneer je toch een douche wilt nemen, kies dan voor een warme douche. Bij een koude douche is de schok naar de warmte voor je lichaam alleen maar groter en kom je dus moeilijker in slaap. Wanneer je lichaam al warm is went deze ook beter aan de warme omgeving waardoor je sneller in slaap komt.

 

Zet ook even een raampje open. Laat het raam niet de hele dag open staan, dan laat je namelijk alle warmte van de dag naar binnen. Doe hem pas open net voordat je naar bed gaat zodat de lucht buiten ook wat is afgekoeld. Ook zorgt dit voor lekker een beetje frisse lucht in je slaapkamer wat zorgt voor een betere nachtrust.