Ga je een eigen bedrijf beginnen of ben je toe aan een nieuwe locatie om te opereren? Óf heb je al een mooi bedrijfspand gezien op een aantrekkelijke locatie? Dan is het nu tijd om uit te vogelen, te regelen én te financieren. Dat is lastig wanneer je niet weet hoe het moet. Vandaar dat ik hier de belangrijkste punten toelicht.
Bedrijfspand kopen, wat komt er allemaal bij kijken?
Wanneer je een bedrijfspand wilt kopen komt er niet alleen geld bij kijken, maar ook erg veel geregel met uiteenlopende partijen. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsmakelaar, een accountant of boekhouder, een zakelijk kredietspecialist, een notaris en de bank.
Daarnaast moet je tijdens dit proces rekening houden met van-alles-en-nog-wat. Zoals de belastingen, juridische kwesties en bedrijfshypotheken. En om het nog een stapje lastiger te maken, je hebt keuze uit ruim tientallen zakelijke financiers voor je bedrijfspand.
Bedrijfspand kopen, waar moet je beginnen?
Het is verstandig om een overzicht te hebben van je omzet, winst en factoren die een positieve invloed of negatieve invloed hebben wanneer je in een nieuw pand terecht komt. Betaal je nu bijvoorbeeld huur maar komt deze te vervallen als je een bedrijfspand heeft gekocht? Dan draagt dat weer positief bij aan hoeveel je kunt lenen. Jouw boekhouder of je accountant kan je helpen dit inzichtelijk te maken.
Bedrijfspand zoeken, waar kun je dit doen?
Een bedrijfspand kun je online opzoeken op verschillende websites. Maar als je denkt veel concurrentie te hebben is het verstandiger om een bedrijfsmakelaar in te schakelen voor de aankoop, onderhandelingen, taxaties en het opstellen van een koopplan. Als iemand de markt kent is het de bedrijfsmakelaar. Daarnaast kent hij de contracten en heeft die soms eerder aanbiedingen binnen van bedrijfspanden dan wanneer je op websites zoekt.
Bedrijfspand kopen, welke belastingen zijn er?
Wanneer je een bedrijfspand koopt krijg je te maken met diverse belastingen. De 4 belangrijkste belastingopties zijn
- Bedrijfspand kopen met of zonder btw: overleg met je belastingadviseur of het verstandig is btw te rekenen in jouw specifieke situatie.
- Overdrachtsbelasting bedrijfspand: wanneer je een bedrijfspand koopt moet je 6% overdrachtsbelasting betalen. Deze is niet aftrekbaar als kosten voor de onderneming. Wat je wel kan doen, is de overdrachtsbelasting optellen bij de waarde van het bedrijfspand en hierop afschrijven. Als er met btw wordt gewerkt, kan hier soms vrijstelling voor worden gevraagd. Ook dit kan je overleggen met je belastingadviseur.
- Investeringsaftrek bedrijfspand: De koop van een bedrijfspand is een investering. Daarom heb je recht op de investeringsaftrek voor het bedrag dat jouw onderneming zelf in de bedrijfsruimte steekt.
- Belastingen combinatiepand: wanneer je wil werken én wonen in hetzelfde bedrijfspand krijg je te maken met een combinatiepand. Wanneer het kadastraal is gesplitst bestaat het uit twee aparte panden. Namelijk een woonhuis en bedrijfspand. Is het niet gesplitst dan is het een combinatiepand.
Een bedrijfshypotheek regelen
Er zijn veel partijen met verschillende voorwaarden en rentes. Het is raadzaam een onafhankelijk adviseur in te schakelen die gespecialiseerd is in de financiering van een bedrijfspand. Daarnaast weten zij door expertise vaak nog betere rente en voorwaarden uit de deal te krijgen. Een zakelijke hypotheekadviseur, een bedrijfsadviseur, zal niet alleen een bedrijfshypotheek aanvragen, maar je ook volledig daarin begeleiden en ontzorgen in het hele proces. Bovendien kent de bedrijfsadviseur alle financiële kwesties en andere randzaken rondom het kopen van een bedrijfspand.
Wanneer alles me de zakelijke hypotheekadviseur is besproken, kan diegene jouw hypotheek aanvragen. Daarvoor heeft de bedrijfsadviseur een aantal documenten van jou nodig om de financiering van het bedrijfspand helemaal in orde te krijgen. Uiteindelijk krijg je een offerte binnen van de financier met de voor jou best geldende rente en voorwaarden.
Andere financieringsopties
Een bedrijfspand is vaak niet de enigste investering die je moet maken als je merkt dat je bedrijf groeit. Er willen steeds meer mensen gebruik maken van je diensten en zodoende moeten de financiën goed geregeld worden. Vandaag de dag zien we steeds meer dat mensen dan kiezen om te investeren in materialen, auto’s en het personeel. Wil je meer weten over bijvoorbeeld auto’s en Audi Enschede, klik dan op de link.