Het op de markt zetten van een nieuw product is misschien wel een van de moeilijkste dingen die er bestaat binnen het ondernemen. Je gaat namelijk een proces in waarvan je niet zeker weet of het wat zal worden. Het grootste nadeel van dit proces is dat het over het algemeen ook nog eens ontzettend duur is. Er wordt dus een significant risico gelopen zonder dat men zeker is van een positieve uitkomst. Gelukkig zijn er tal van manieren om de kans op een positieve uitkomst te beïnvloeden of te meten. Omdat dit voor ondernemers van levensbelang is vertellen we je hier in deze blog meer over!
Marktonderzoek
Voordat je begint met de productie van het product is het belangrijk om een goed marktonderzoek uit te voeren. In het marktonderzoek ga je na of er überhaupt wel behoefte is aan het product wat je op de markt wilt zetten. De gemakkelijkste manier om zo’n marktonderzoek uit te voeren is online. Via een online marktonderzoek leg je je product of je idee voor aan je doelgroep. Deze doelgroep geeft jou vervolgens feedback op het product en geeft bijvoorbeeld aan of ze bereid zijn om hier geld voor te betalen. Na het uitvoeren online marktonderzoek weet je dus als het goed is of er vraag is naar jouw idee. Als er voldoende vraag is, dan kun je over tot de volgende stap: het productieproces!
Marketing
Een goed product op de markt brengen kan eigenlijk niet zonder een marketingstrategie. De eindgebruiker van het product is namelijk nog niet op de hoogte van het feit dat hij/zij het product daadwerkelijk nodig hebt. Het is daarom extra belangrijk om je te focussen op visuele marketinguitingen. Wanneer de eindgebruiker de video ziet kan hij/zij het probleem herkennen en in jouw product de oplossing zien. Met name het visuele aspect is hierin belangrijk. Je kan het product wel op de radio promoten, maar doordat de potentiële eindgebruiker het dan alleen hoort zal de oplossing, jouw product, veel minder duidelijk naar voren komen. Je kunt dus het beste beginnen met audiovisuele advertenties en eventueel in een later stadium wel doorschakelen naar bijvoorbeeld audio advertenties.