Als je aan het werk bent wil je natuurlijk zo veel mogelijk uit je tijd halen. Het zou zonde zijn als je de hele dag bezig bent, maar weinig taken hebt vervuld. Toch kan het voorkomen dat je wel je best doet om zoveel mogelijk te doen op een dag, maar uiteindelijk maar een paar taken van je to-do lijst kunt afstrepen. Om ervoor te zorgen dat je toch het meeste uit je dag kunt halen, zullen we je in dit artikel een aantal tips geven over timemanagement.

 

 

 

Stel doelen voor jezelf

Voordat je de dag begint is het goed om een aantal doelen voor jezelf op te stellen. Maak een lijstje en schrijf daar precies op wat je gedaan wilt hebben. Zet de dingen met prioriteit bovenaan en de dingen die ook later zouden kunnen onderaan. Als je dan aan het laatste niet meer toekomt is dat dus geen ramp. Let hierbij wel op dat de doelen realistisch zijn. Als je taken gaat opschrijven die je nooit binnen het tijdsbestek af gaat krijgen, is dat niet handig en zeker niet effectief. Bedenk dus van tevoren hoeveel tijd een taak in beslag neemt.

 

Begin met de vervelendste taak

Het klinkt misschien gek, maar begin met de vervelendste taak. Als je deze dan gehad hebt, zul je een goed gevoel ervaren en begin je aan frisse moed met de rest van de taken. Red je het niet aan het einde van de dag om alle taken af te hebben, dan heb je in ieder geval het vervelendste wel gedaan.

 

Neem bewust pauze

Ook al heb je een waslijst aan taken die je moet doen op een dag, zorg voor voldoende pauze. En neem in die pauze dan ook bewust even afstand van je werk. Ga een rondje wandelen, ga ergens lunchen of kijk een leuke serie. Maar doe niks wat met je werk te maken heeft. Dus geen e-mails lezen en ook niet telefoneren. Een bewuste pauze zorgt ervoor dat je daarna weer harder kunt werken.

 

Als je nog meer wilt weten over effectief werken door middel van timemanagement, klik dan hier voor een cursus over timemanagement!