Een Instagram advertentie maken zorgt bij veel bedrijven en werknemers voor hoofdpijn. Door het als maar groeiende aantal advertenties is het steeds lastiger om hier in op te vallen. Door een pakkende advertentie te maken val je niet alleen op tussen de concurrentie, maar zorg je ook dat jouw doelgroep zicht identificeert met jouw product of dienst. Een goede opvallende advertentie maken is lastig, gelukkig zijn er wel een aantal richtlijnen waar je rekening mee kan houden om hier op in te spelen.
- 1) Het gebruiken van foto’s/afbeeldingen van lage kwaliteit
Er zijn weinig andere factoren die een (potentiële) klant zo snel kan laten afhaken als het gebruik van foto’s van lage kwaliteit. De laatste associatie die jij wilt creëren is dat jouw product of dienst van lage kwaliteit is. Als je gebruikt van hoge kwaliteit afbeeldingen zorg je ervoor dat de Instagrammer snel de associatie legt tussen een hoge kwaliteit en jouw dienst of product.
- 2) Het kiezen van de juiste hoeveelheid tekst.
Bij een advertentie hoort vaak informatie die verwerkt wordt in de tekst. Echter is het van belang dat de advertentie niet teveel tekst bevat. Een grote hoeveelheid tekst schrikt namelijk af. Door een kleine hoeveelheid tekst te gebruiken en daar alle nodige ‘basis’ informatie in te verwerken trigger je de Instagrammer om meer te willen zien waarna hij jouw Instagram account bezoekt.
- 3) Het kiezen van een geschikte kopregel.
De eerste zin die je leest is van belang of je het interessant genoeg vind om jouw tijd aan te besteden of niet. Indien dit niet het geval is kan je advertentie nog zo goed zijn, dan zullen weinig gebruikers de advertentie daadwerkelijk zien en lezen. Zorg ervoor dat de kopregel het onderwerp direct duidelijk maakt, maar zorg er wel voor dat de Instagrammer nieuwsgierig blijft. Pas wel op dat de titel niet te lang wordt.
- 4) Het gebruiken van een uniek font
De eerste (milli)seconde dat de Instagrammer de advertentie ziet is van groot belang. Als je in deze (milli)seconde niet opvalt zal hij/zij door scrollen. Door gebruik te maken van een uniek font dat bijvoorbeeld dik- of schuingedrukt is, vergroot je de kans dat je opvalt. Er zijn verschillende Instagram Fonts te downloaden op het internet. Bij de meeste website kan jij een tekst naar keuze invoeren waarna deze het omzet naar het gewenste lettertype. Dit lettertype kan je dan weer kopiëren naar de advertentie. De Instagram fonts worden aangeraden als je de kop net wat anders wilt hebben dan de rest van de tekst.
- 5) De totale afstemming
Zorg ervoor dat de afstemming tussen de afbeeldingen en de tekst goed is. Hier mag geen mismatch tussen ontstaan. Indien hier een mismatch ontstaat vergroot je de kans dat de Instagrammer snel afhaakt en het bericht niet (in zijn geheel) leest.