Een slagboom is iets dat we dagelijks zien: bij een parkeerkelder, een fabriek, kantoorgebouwen en noem maar op. Deze zijn veelal mechanisch. Door de techniek van tegenwoordig gaan deze slagbomen automatisch open wanneer er een ‘bekende’ auto voor de slagboom staat te wachten. Door middel van kentekenherkenning ‘ziet’ de camera dat de auto bij het afgesloten terrein hoort en zal de slagboom openen. Dit toegangscontrolesysteem wordt niet alleen toegepast bij bedrijventerreinen, maar wordt tegenwoordig toegepast bij betaalde parkeergarages. Als een auto de garage inrijdt, wordt het kenteken van de auto al gescand. Op het moment dat de bestuurder de garage weer wil verlaten, en uiteraard betaald heeft, herkent de camera de auto en checkt of de bestuurder de parkeerkosten heeft betaald. Als dit het geval is, zal automatisch de slagboom openen.

 

Slagboom van Portacon

Slagboom van Portacon

Een slagboom blijft open totdat het voortuig volledig is gepasseerd. Dit wordt gedaan door een voertuigdetectielus in het wegdek aan te brengen. Deze detectielus detecteert er of er momenteel voldoende metaalmassa is. Als dit het geval is, blijft de slagboom open. Door dit systeem is het vaak niet geschikt voor fietsers en al helemaal niet voor voetgangers. In het geval dat er vaak voetgangers of fietsers door het poortje heen moeten, wordt er in plaats van een voertuigdetectielus gebruik gemaakt van fotocellen.