Narrowcasting is helemaal van deze tijd. Vaak wordt het zelfs de digitale poster van de 21e eeuw genoemd. Daar waar vroeger posterreclame goed werkte zijn er nu veel nieuwe media bijgekomen. Narrowcasting is er daar één van. Hoe effectief is narrowcasting? Er is gebleken dat goed geïnformeerde medewerkers zich meer betrokken voelen bij de organisatie en ook loyaler zijn. Je kunt dus stellen dat interne communicatie belangrijk is en dit kan door narrowcasting ingezet worden.

 

Effectiviteit van interne communicatie

Dat interne communicatie effectief is, is duidelijk. Alleen is het belangrijk om goed na te denken hoe je een boodschap over brengt naar je medewerkers? Tegenwoordig hebben we zoveel communicatiekanalen, denk aan e-mail, telefoon, social media, websites, intranet, narrowcasting . Belangrijk is dat je informatie op een aantrekkelijk manier presenteert en dit vaak herhaalt. Hoe groter een bedrijf is, hoe meer doelgroepen er op de werkvloer aanwezig zijn. Voor iedere doelgroep zou een aparte boodschap opgesteld moeten worden.

 

Kenmerken narrowcasting

-Narrowcasting werkt verzachtend in een wachtkamer. Door goede informatie en wat entertainment te laten zien op een narrowcasting beeld worden mensen vermaakt terwijl ze zitten te wachten.
-Je kunt spontaan informatie delen zonder dat de doelgroep hierom vraagt of zich hiervan bewust is.
-Een nadeel is dat je maar weinig tijd hebt om de informatie te laten bekijken, gemiddeld gezien neemt men hier 5 minuten de tijd voor.
-Voor verschillende soorten communicatie met narrowcasting kun je dit artikel lezen.

 

Succes

Narrowcasting kan succesvol ingezet worden wanneer de informatie op maat aangeboden wordt. De informatie dient voor een persoon in een specifieke branche te zijn of voor een bepaalde doelgroep. Het is echt belangrijk dat de informatie goed afgestemd wordt op de lezer. Daarnaast is het belangrijk om de getoonde informatie af te wisselen. Actuele content, onderhoudende content, maar ook een stukje entertainment kan prettig zijn om de lezer te blijven boeien. Vaak zie je in wachtkamers ook wat algemene nieuwsberichten en de weersvoorspellingen.

Gebruiksvriendelijkheid

Een goede narrowcasting begint bij een gebruiksvriendelijk content management systeem. Een goed CMS maakt het gemakkelijk om zelf content in te laden, of dat dit nu om tekst, afbeeldingen of filmpjes gaat. Wanneer het CMS gebruiksvriendelijk is kan de informatie altijd up to date blijven.