Steeds meer bedrijven zien het nut ervan in om actief te zijn op Facebook, voor veel bedrijven heeft het gebruik van dit social media platform tot een waar succes geleid. Niet alleen door een Facebook pagina op te zetten, maar ook door in combinatie met de pagina te adverteren op Facebook. Wat zo speciaal is aan het gebruiken van de advertentiemogelijkheid is het kunnen afbakenen van de doelgroep, wat erg handig is om je doelgroep effectief te bereiken.

 

Beginsel

Voordat een bedrijf een Facebook pagina opricht is het belangrijk dat het beginsel er al is. Het bedrijf heeft al een basis gelegd, er is een goed werkende website waar bezoekers een aantal van de belangrijkste eisen al moeten staan. Het moet voor de bezoekers duidelijk zijn wie jullie zijn, wat het bedrijf doet, een logo, diensten die jullie verlenen/ producten die je verkoopt, contactpagina en allerlei personalia. In een oogopslag moet het voor bezoekers duidelijk zijn wat voor website het is en met één druk op de knop moeten de bovenstaande punten te bereiken zijn.
Eigenlijk is Facebook een verlengstuk van je website en dit moet goed met elkaar in contact staan. Als je Facebook gebruikt behoort het ook een doorgeefluik te zijn waar bezoekers meer te weten kunnen komen over je website, je missie, visie en producten of diensten die je aanbiedt.
Naast dat je een goed werkende website hebt, is het ook belangrijk dat de Facebook pagina helemaal startklaar is. Hierbij moet je denken aan geschreven blogs die naar je website linken, bedrijfsinformatie, logo en verdere informatie.

 

Naamsbekendheid

Je website en bedrijfspagina zijn helemaal in orde en het aantal likes op je pagina is niet heel groot. Dat is vooralsnog niet erg, je kan aan vrienden, familie, kennissen enzovoort vragen of dat zij de pagina willen liken, om het aantal likes verder op te schroeven. Dit is een gratis manier, maar wil nog niet betekenen dat het effectief is, omdat de likes niet specifiek behoren tot de doelgroep. Het moet voor bezoekers en likers aantrekkelijk blijven om je te blijven volgen, omdat je aan hen relevante informatie en interactie geeft.
Een hulpmiddel om het aantal likes op je pagina te verhogen is het gebruik van de Facebook advertising mogelijkheid.

 

Adverteren

Wat Facebook onderscheidt van andere media waarop geadverteerd kan worden is dat je kan toespitsen op een hele specifieke doelgroep die zelf wilt bereiken. Facebook gebruikers maken een heel profiel aan met daarin hun geslacht, leeftijd opleidingsniveau, hobby’s, muziek enzovoort. Daarin ben je ook helemaal in staat om te kiezen uit verschillende advertentiemogelijkheden, zoals de website, bericht en bedrijfspagina promoten. Daarnaast zijn er nog een legio andere mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Dit kun je uiteraard helemaal zelf doen, maar zo kun je er ook voor kiezen om Facebook adverteren uit te besteden aan een extern bedrijf. Hierdoor kun je tot wel 91% succes behalen, alleen al door middel van Facebook adverteren.
Hiermee creëer je voor je doelgroep een mogelijkheid om je bedrijfspagina of website te leren kennen. Als de informatie relevant genoeg voor ze is kunnen ze besluiten om je pagina te liken en uiteindelijk de stap te zetten om producten of diensten af te nemen. Voor vele bedrijven is dit dan ook de doelstelling om meer omzet te behalen door middel van adverteren. Het kan ook goed zijn dat je dit gebruikt voor informatieve doeleinden.

Social Media is een belangrijk hulpstuk om in contact te komen met je (potentiële) doelgroep. In de toekomst gaat het nog een belangrijkere rol vervullen, omdat dit soort platforms zichzelf blijven doorontwikkelen. Deze kun je als nuttig verlengstuk van je bedrijf beschouwen.