Werkt je vanuit huis? Dan weet je dat het een uitdaging kan zijn om een werkruimte te creëren die aan jouw behoeften voldoet. Het is belangrijk om een ruimte te vinden die comfortabel is en waarin je je kunt concentreren op je werk. In deze blogpost bespreken we een aantal tips voor het creëren van een thuiskantoor dat werkt voor jou!
Inschatten van je behoeften
Begin met het inschatten van uw behoeften. Wat voor soort werk doe je? Wat voor omgeving heb je nodig om productief te zijn? Wanneer je regelmatig met klanten belt, is het een absolute vereiste om een geluidsdichte ruimte te hebben. Het is immers geen optie dat je kinderen langskomen wandelen tijdens een meeting met een nieuwe klant. Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om je behoeftes volledig te voorzien, overleg dit dan met je werkgever. Het is altijd beter om dit soort dingen vooraf te bespreken.
De exacte locatie
Bedenk welke ruimte je beschikbaar hebt. Kun je een logeerkamer of kast gebruiken, of heeft je huis een ongebruikte hoek die je kunt omtoveren tot werkruimte? Soms zijn er verborgen plekjes in huis die zich erg goed lenen voor een thuiswerkplek. Ga hierbij na welke ruimte je het liefst zou willen gebruiken en welke ruimte je het beste geschikt lijkt.
Een combinatie van beide is vaak het beste.
Inrichting
Bedenk welke meubels en apparatuur je nodig hebt. Een bureau, een stoel en een kast zijn essentiële kantoormeubelen. Misschien wilt je ook planken, een roldeurkast of een comfortabele stoel toevoegen.
Richt uw kantoor in zodat het aanvoelt als uw eigen persoonlijke ruimte. Voeg persoonlijke accenten toe zoals foto’s, planten of kunstwerken. Dit zorgt voor een prettig geheel wat je productiviteit alleen maar zal verhogen.
Licht en temperatuur
Zorg ervoor dat de ruimte goed verlicht is en voldoende geventileerd wordt. Het is daarbij wenselijk om ook gedeeltelijk daglicht te hebben en niet alleen kunstlicht. Wat betreft de temperatuur is een huiskamer temperatuur van rond de 20 graden voor de meeste mensen wenselijk. Verder is het belangrijk om de ruimte netjes en schoon te houden. Een opgeruimd huis is immers een opgeruimd hoofd. Maak daarom een werkschema en houd je eraan. Thuiswerken kan fijn zijn, maar het is dan wel belangrijk de best mogelijke voorzieningen te treffen.