Na jaren van recessie gaat het economisch nieuws opnieuw over overspannen en krappe arbeidsmarkten. Dat betekent dat de bloeitijd in volle gang is. Amsterdam is hierbij een van de steden die het hardst groeit in Europa. Dat betekent dat het werkloosheidsniveau in Amsterdam relatief lager ligt dan de voorgaande jaren. Wat weer tot gevolg heeft dat het banenaanbod in onze hoofdstad groter en diverser is dan voorheen.

 

Diversiteit

Wat centraal staat in Amsterdam is diversiteit. Dit beschrijft niet alleen de bevolking, maar ook het banenaanbod. Wie van buiten Amsterdam komt krijgt hierdoor makkelijker een baan dan een aantal jaren geleden. Diversiteit binnen een bedrijf stimuleert namelijk creativiteit, wat weer leidt tot innovatie. Daarbij kan een werkgever zijn doelgroep verbreden. Door de mogelijkheid om beter begrip te tonen voor andere diverse groepen.

 

Groot aanbod

Dat de arbeidsmarkt steeds verder krimpt is niet goed voor bedrijven. Aan de andere kant betekent het wel dat er kansen liggen voor de werkzoekenden. Wie bijvoorbeeld op zoek is naar een commerciele baan heeft veel verschillende opties. Van verkoopmedewerker tot sales manager. Er is voor ieder wat wils.

 

Aanhoudende concurrentie

Dit betekent overigens niet dat succesvol aangenomen worden makkelijker is. Door dit grote aanbod zijn er ook veel mensen die van baan switchen. Alhoewel het aanbod groter is dan ooit, is er ook veel concurrentie van andere sollicitanten. Dus onvoorbereid naar een sollicitatie gaan, wat vroeger al niet aan de orde was, wordt nu ook niet getolereerd. Uiteindelijk is de werknemer niet de enige partij die bepalend is bij een sollicitatie.

 

Hoe lang deze bloeitijd nog gaat duren, is voor experts om te speculeren. Wel is een zekerheid dat werken in Amsterdam anders is dan in andere steden. Amsterdam heeft zijn eigen cultuur. Een cultuur waar Amsterdammers trots op zijn. Een cultuur waar diversiteit de norm is, en waar je netwerk belangrijker dan ooit is.

 

Drukkerij Amsterdam